World of terror har blivit namnlöst


Som ni säkert vet om ni är "gamers" så har ett annat spel kommit ut på marknaden och tyvärr så delar de samma förkortning som detta projekt, och för att det inte ska leda till framtida stridigheter så måste vi nu därför ändra vårt projekt namn.
Men det kan ju passa bra då detta är spels mening är att reflektera spelarnas idèer, så nu undrar vi alltså om någon där ute som vill spela spelet när det nu börjar bli färdigt för en första release och har en idè om vad vi ska döpa det till?


Med vänliga hälsningar
WoTGM

World of terror goes nameless!


Well if you are a gamer you will probebley already know that it is another game out in the latest time that actualy uses the same short as us for there game, and as they are further along and backed up by strong companys I don't think we stand a chanse saying we had the name first.
So as this is a community driven game we thought we should throw the question out there, what should we name this game now?

/Regards
WoTGM

Were now developing using TDD!


This is one of few posts that we will make that does not aim to the players of the game but to persons that are intessted in spending there free time developing the game.
But we will explain a bit further about the process in this post as some newer programmers might not have caught up on this subject yet.
TDD is a short for (Test Driven Development) and has bin, and still is a way that many developing companys have choosen to go with when developing applications or refining there old ones.
So why have they done that you ask? Well its pretty simple if you ever played around with it your self, because it makes the development time shorter and includes both debugging and optimization of the code!
That witch makes this method of developing so good is the RED/GREEN system that is explained in many places out on the net (google it kids) and is also illustrated in the program NUnit that is a free developing tool for those how use TDD in development.
The basics of the method is that as long as you ether get a error through (JIT) for example (red X) or a red line in the NUnit program your free to change the code around as you please but just do what is necessary for it to pass that include hardcoded statements.
As long as it's red at any point you may continue altering the code, but if you get a clean debug and no red lines in NUnit you may no longer alter the code!
Unless your altering the test project of NUnit and for example starts throwing in dynamic input into a hardcoded method for example, but then again you will get a red line in NUnit. 


Regards
/WoTGM

Börjar utveckla enligt TDD!


Detta är en av få inlägg vi kommer göra som inte riktar sig till framtida spelare utan främst till personer som är intresserade av att lägga ner tid på att utveckla spelet. Men vi kommer att utveckla lite om vad det här betyder även för de som inte är insatta i vad TDD betyder då det kan finnas programmerare som inte har upptäckt detta än.
TDD är en förkortning som står för (Test Driven Development) och har blivit ett sätt många företag har valt att utveckla enligt, detta beror på att själva utvecklingsprocessen även inkluderar bugg testning och optimering av den färdiga källkoden dock kan ju detta videre utvecklas i ett senare skede.
Det viktiga i denna metod är RED/GREEN delen som finns förklarad på många ställen och dessutom illustreras i ett gratis program som heter NUnit som är ett gratis program för utvecklare.
Hela grunden i systemet är att så länge du får antingen rena error meddelande genom (JIT) eller liknande eller får en röd markering i NUnit när du kör det så har du rättighet att ändra i koden, men så fort som varken debuggern eller NUnit visar några röda markeringar (fel) så är du färdig med kodningen och får under inga omständigheter ändra den utan att du med ett test scenario kan bevisa att den kan göra fel.

Med vänliga hälsningar
/WoTGM

We seem to be doing a good job


As said in the headline of this post, it seems we are doing the right thing with our blogg as no one of you still have pointed out something else they what us to share with you.
As said before we want both negative and positive criticism about the blogg, also any tip you have would be much appreciated such as what you want more of or any additional information that you miss.
And we are still serching for C# developers, its also good if you got experience in XNA but its no demand.
And the tasks that I need help with is still AI pathfinding and a maploader, and its still if you feel that you can spare some of your free time for this game without pay as we dont have any economy to hire someone at the momment.

Regards
WoTGM

Vi verkar göra ett bra jobb


Som rubriken säger, det verkar som vi gör rätt sak för hittills har ingen kommit på något yttligare ni vill se här på bloggen.
Som sagt vi tar gärna både negativ och positiv kretik för vår blogg, gärna också tips på vad vi kan göra för att den ska passa er bättre eller om det är någon specifik information ni vill ha angående spelet.
Vi söker också fortfarande duktiga C# programmerare gärna med erfarenhet av XNA men inget måste, och det är fortfarande agående att göra AI pathfinding och en maploader.
Och då också att ni är villiga att göra detta frivilligt då vi inte har några finanser för att anställa någon för tillfället.

Med vänliga hälsningar
WoTGM

Suggestions?


We would love some feedback from our future players, what is it you would whant to read/see on this blogg?
Do you what more screenshots from the development of the game or mabey videos on youtube where we show you the game progression from time to time?
Mabey some of you are developers your selfs and whant the page to have som tutorials on programming in C# or HLSL?
We would love any kind of suggestions, how ever it must be in some way connected to the game, we will not start doing game reviews or such as this has nothing with our game to do.


Regards
WoTGM

Förslag?


Vi tar gärna emot lite feedback från våra framtida spelare, vad vill ni helst se på bloggen?
Vill ni kanske ha fler screenshots från utvecklingen eller vill ni kanske ha videor på youtube som visar lite vad vi håller på med just nu?
Ska bloggen även innehålla lite tutorials för hur man programmerar i C# och/eller HLSL?
Vi tar gärna emot förslag som skulle göra bloggen intressantare för er, dock måste det ha koppling med spelet vi kommer till exempel inte börja göra spel recentioner eller liknande.


Med vänliga hälsningar
WoTGM

Still searching


We still are searching for AI pathfinding and maploader programmers with some spare time, we are just updating the blogg a bit as we now actually have a working LOD optimized terrain in the game, and that we now also have taken intresst in showing off our selfs.
To do this we will start putting out more frequent info about what were doing, we are also using services that will help this blogg get some more attention, however the best for us is if YOU, our future player sees an intresst in this game and share it with your friends or even on your own bloggs by for example putting a link to us up.
If we get any comments about not knowing how to do this or that it would look ugly and we need a banner to be suitable for your blogg page, we can ofcause fix this.
Regards
WoTGM

Söker än


Vi söker fortfarande efter AI pathfinding och maploader programmerare, vi skulle bara uppdatera lite och berätta att vi nu har optimerat spelet lite genom den vanliga funktionen LOD och vi vill också meddela att vi nu mer också försöker få upp lite intresse för spelet genom att både lägga in fler inlägg, plus att vi använder oss av lite tjänster för att öka på värdet, men vi skulle framförallt vara väldigt glada om NI, våra framtida spelare kanske delar ut länkar till vår blogg antingen via kompis nätverk eller via era egna bloggar.

Skulle ni inte veta hur ni lägger in en länk till oss eller tycker att en helt vanlig länk är en för simpel sak att ha på eran blogg kan vi självfallet fixa en banner med tillhörande kod som vi postar som ett inlägg här på sidan.
Med vänliga hälsningar
WoTGM

WoT utökar


Vi söker nu folk med kunskaper inom C# och XNA som har lite fritid över då de vill programmera men inte har något projekt på gång.
Vi har inga krav på att du jobbat proffisionellt med utveckling inom denna tekniken innan och heller inga krav på hur länge du har jobbat eller lekt i språket.
Det viktiga för oss är att de som söker detta är intresserade av att programmera och att utvecklas i sitt språk. Då vi inte har någon eknomi i form av sponsorer eller liknande kan vi inte erbjuda någon lön för jobbet, utan istället kan vi erbjuda länkar på bloggen och vår webbsida som är på gång upp, dessutom får ni förstås också ert namn bakom den del av projektet som ni har arbetat med.
Skulle spelet sälja vid någon tidpunkt så att det blir tal om att anställa någon så kommer förstås de "frivilliga" medarbetarna frågas först. Och det kommer i så fall antagligen handla om heltidstjänster då spelets idé är att kontinuerligt utvecklas, och göra det efter spelarnas önskemål. Så ju fler spelare spelet har ju mer jobb kommer det att bli med andra ord.
Med vänliga hälsningar
WoTGM

WoT expands


We are now looking for people with knowlage in C# and XNA and that have some spare time to share with us.
We have no demands on any previous proffessional exprerience working with anyone of these techniques, or any specified timeframe you worked with it before going on to this project.
The important thing for the people working on this project is that they think it's fun and want to learn more.
As this project is ain't sponsored in any way we can't pay you for your time, but we can refer to your webpage and the likes, on this blog or our upcomming webbpage.
Your name will also be mentioned ingame behind the project you bin actively working on.
Would the game start paying for it self and we would be in need of hiering the people that have done the "volentary" work will ofcause be the first asked to come work for us.
If the game is successful there will be alot of developing even after the game releses, because the basic idéa of this game is to be continueing to develop and grow constantly, and also develop in the path of the community, the players will be the deciding factor for much of the later work on this game.
Best Regards
WoTGM

2011 och en ny agenda!


Ja vi släppte tanken på att göra färdigt 2.0 och har nu under snart ett halvår jobbat med att göra färdigt versionen 1.5.

9 gånger större värld?
Detta är osäkert om vi kommer att tillverka i 1.5 versionen då det lika väl kan släppas i 2.0 och ni får en test version tidigare.
Att vi gått ner en halv version beror just på att vi vill få ut en ny version till er som ni kan ladda ner och testa, samtidigt som vi släpper 1.5 kommer vi också att släppa vår version 1.0 av spelet.
(Båda dessa spel är i utvecklingsstadiet och vi tar inget ansvar för ifall de skadar er dator på något vis).
De kommer vara tillgängliga via en känd nerladdningssida och kommer inte kosta något.


Nya saker i V1.5
Fullt fungerande GUI och HID
Större del avklarad
Markera, både dit du vill flytta karaktären och även markera AI eller NPC
Under utveckling
Animerade karaktärer
Färdigt
Spara din karaktär
Färdigt
NPC's och byteshandels system
Under utveckling
9 gånger större karta
Köad
2D + 3D vegitation Köad
Miljö meshar Köad

Med vänliga hälsningar!
WoT GM

Arbete före lek


Vi har inte haft tid att göra mycket vid spelet på senare tid då vi fick avbryta för något viktigare.
Vår projektledare fick nämligen en projekt anställning för att göra en hemsida åt ett företag, och på grund av detta saknades det ledarskap som krävs för att spelutvecklingen skulle kunna fortsätta.
Men nu är allt tillbaks som det varit tidigare och vi "jobbar" så hårt vi kan med att göra färdigt nya versionen av spelet innan något annat kommer imellan.

Mvh/ WoTGM

Work before play


We haven't had the time to do much work on the game because of things that needed to be done.
The project leader had to go away for some time to make a homepage for a company and because of the lack of leadership the game could not continue it's process.
However now were all back "working" our asses of trying to finish as much as we can before something else gets in the way.

Regards/ WoTGM's